Analysskola – case H&M: steg 1

När jag frågade Micke om han kunde tänka sig att skriva en analys på H&M till Economistagruppen så var han snäll nog att säga ja. Det vi kom överens om var dock att inte bara ge er en färdig analys utan han tycker precis som jag att det är viktigt att också kunna leverera verktyg för att Ni själva ska kunna göra egna bolagsanalyser framöver (enklare eller mer avancerade). H&M-analysen är därför uppbyggd som en analysskola med H&M som case. Analysen är uppbyggd i fem delar vilka kommer att komma upp var och en för sig för att ni ska ha möjligheten att ställa frågor på respektive del!

Analysen är uppbyggd i följande steg:

  1. Vad gör bolaget? 
  2. Hur mycket försäljning och vinst har bolaget?
  3. Hur ska detta värderas?
  4. Hur använder vi nyckeltalen i analysen?
  5. Sammanfattning och avslutning

1. Vad gör H&M?

Utgå inte från att du vet, utan kolla upp det med hjälp av företagets senaste årsredovisning och kvartalsrapporter. Om du inte vill lägga så mycket tid på att förstå affärsmodellen i detalj kan du titta på sammanfattningen i en analys eller handelsplattform, till exempel Nordnet som skriver:

skarmavbild-2016-12-09-kl-11-33-44

Klicka på bilden för att komma till H&Ms bolagsfakta.

Alltså: Vi lär oss vilka länder som är viktiga, vilka varumärken och olika typer av affärer H&M har, hur många butiker de har mm. Det kan vi sen använda för att göra prognoser för framtiden avseende bl.a. försäljningen.

Del två i analysen kommer upp senare under dagen!

/A

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *