Analysskola – case H&M: steg 3

Vi är framme i del tre av analysskolan och ska kika på vad jag och andra är beredda att betala för att äga en andel av H&Ms vinster framöver. Om ni inte har hunnit ta del av steg 1 och 2 i analysskolan så kika på dem först, ni hittar dem här:
Analysskola – case H&M: steg 1
Analysskola – case H&M: steg 2 

  1. Vad gör bolaget?
  2. Hur mycket försäljning och vinst har bolaget?
  3. Hur ska detta värderas?
  4. Hur använder vi nyckeltalen i analysen?
  5. Sammanfattning och avslutning

3. Hur ska detta värderas?

Vad är vi beredda att betala för att äga en andel av H&Ms vinster framöver? Många tittar på följande nyckeltal:

skarmavbild-2016-12-09-kl-12-21-01

  1. P/E-talet: price/earnings, alltså priset per aktie delat med vinsten per aktie (resultat per aktie). Med information hämtad från rapporten (Resultat per aktie, SEK helår 2015) samt det aktuella kurspriset på aktien kan vi räkna ut vad P/E-talet var för 2015:
    skarmavbild-2016-12-10-kl-13-46-54skarmavbild-2016-12-10-kl-13-55-54För 2016-2018 blir P/E-talet med våra prognoser (de vi tog fram i avsnitt 2) enligt följande:
    2016: 275,90/11 = 25
    2017: 275,90/13,5 = 20,4
    2018: 275,90/15 = 18,4


  2. P/S-talet: price/sales, eller marknadsvärdet (antal utestående aktier * pris per aktie)/försäljning. Genom att dividera marknadsvärdet med nettoomsättning (nettoomsättning helår 2015, se ovan) kan vi räkna ut vad P/S-talet var för 2015:
    skarmavbild-2016-12-10-kl-14-27-31skarmavbild-2016-12-10-kl-15-23-52
    För 2016-2018 blir P/S-talet med våra prognoser (från avsnitt 2) enligt följande:
    2016: 403/190 = 2,12
    2017: 403/ 220 = 1,83
    2018: 403/240 = 1,68


  3. Direktavkastningen: Utdelningen/aktiepriset, för 2014 och 2015 var direktavkastningen 3,4 % respektive 2,9 %. Med nuvarande aktiekurs och relativt oförändrad utdelning per aktie 2016-2016 blir den cirka 10/275,90 = 3,6 %.

    1. För ordningens skull bör utdelningen kollas av mot vinst och kassaflöde per aktie. Om utdelningen är högre än så riskerar den att sänkas i framtiden. H&M har haft bättre vinst per aktie men svagare kassaflöde de senaste åren. Det är därför utdelningen antas ligga relativt stilla framöver.

  4. DCF, en diskonterad kassaflödesanalys, vilket är en ekonomisk/matematisk modell för att summera framtida fria kassaflöden och anpassa dem efter ränteläget för att avgöra vad hela den framtida kassaflödesströmmen i 50 år skulle vara värd att få direkt idag.

    1. En DCF är både komplicerad, komplex och känslig för små förändringar av vissa nyckelantaganden om t.ex. avkastningskrav och tillväxt.
    2. Den är teoretiskt korrekt och kan gärna användas för att baklänges räkna ut vilka antaganden som kan sägas ligga inbakade i priset idag, men är i stort sett värdelös för att faktiskt räkna ut vad aktien borde värderas till.

I nästa del av analysskolan kommer vi att gå igenom hur vi ska använda nyckeltalen vi tagit fram här i själva analysen!

/A

You may also like

3 comments

  1. Kan du köra en genomgång på investmentbolag också tex. Ratos? Det vore intressant. Tack för en bra och informativ blogg.
    Mvh Emelie

    1. Hej Emelie! Absolut, jag tänkte att vi kunde köra en analysskola på olika case i olika branscher, Ratos känns ju klockrent som investmentbolag!

      Tack! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *