Värde

Bland det första vi får lära oss när vi ska börja handla med aktier är att köpa billigt och sälja dyrt. So far so good. Frågan är dock, vad är billigt och vad är dyrt? Om du inte förstår begreppet och konceptet värde kommer varje investering att bli en chansning som resulterar i att du hoppas att du har rätt.

Hope is not a strategy

Så hur lär vi oss vad som är billigt och vad som är dyrt? Jag och Micke har ju tidigare tagit fram en analysskola med H&M som case i fem delar som ger en bra grundkurs i hur man tar reda på vad man bör betala för en aktie. Ni hittar samtliga fem delar här:

Analysskola – case H&M: steg 1
Analysskola – case H&M: steg 2
Analysskola – case H&M: steg 3
Analysskola – case H&M: steg 4
Analysskola – case H&M: steg 5

För att vi ska kunna värdera bolag måste vi dock förstå på vilka sätt vi kan värdera ett bolag. Vi skiljer på värdering grundat på hur attraktivt ett bolag är (fundamental analys) och de analyser som grundar sig på hur kursrörelserna sett ut historiskt, till exempel teknisk analys. När det kommer till att värdera ett bolag för att ta reda på vad som är billigt och vad som är dyrt, är dock inte TA rätt väg att gå. Marks argumenterar till och med för att TA aldrig skulle vara rätt väg att gå och refererar till professor Eugene Fama som m fl. ligger bakom “random walk hypothesis“. Random Walk Hypothesis menar att en aktiekurs historiska rörelser säger absolut ingenting om hur kursen kommer att röra sig i framtiden (jag har skrivit mer om ‘not predict but preparehär).

Efter att ha avfärdat analyser som bygger på historiska kursrörelser lämnas vi alltså med värdering som bygger på bolaget i sig, fundamentala analyser, vilka delas upp i två, värdeinvesteringar och investeringar i tillväxtbolag. En värdeinvesterare handlar (även i de fall nuvarande värde endast förväntas stiga lite i framtiden) på grund av att man menar att det nuvarande värdet är högt i relation till det nuvarande priset. En investerare som handlar i tillväxtbolag handlar (även i de fall då nuvarande värde är lägre i relation till priset) på grund av att de tror att värdet kommer att stiga snabbt i framtiden och då skapa större uppskattning för bolaget.

Valet faller dock inte på huruvida jag vill investera i tillväxt eller nuvarande värde utan snarare om jag väljer att investera i det faktiska värdet idag eller det som kan värderas högre i framtiden.

Det är dock inte så enkelt som det låter. Med ovan beskrivna definition av både värdeinvesteringar och tillväxtinvesteringar kan man tänka sig att en värdeinvesterare undviker att gissa vad som kommer att ske i framtiden medan just gissningar om framtiden är vad den största delen av en tillväxtinvesterares strategi handlar om. Så är såklart inte fallet, även som värdeinvesterare måste du estimera ett framtida värde och pris.

Men okej, så om värdeinvesteringar har potential att alltid leverera bra resultat, betyder det att det är enkelt? Nej.

Without an accurate estimate of value, any hope for consistent success as an investor is just that: hope.

Om du inte gör korrekta estimat (inte gör tillräckligt noggranna analyser) om framtiden är det lika troligt att du betalar ett högt som ett lågt pris. Alla kan singla slant och hoppas att rätt sida hamnar upp, men gör inte så när du letar efter nya investeringar. Betalar du ett för högt pris på grund av en halvdan analys krävs det väldigt mycket för att din investering ska bli lönsam.

Dessutom, har du gjort en investering som grundar sig i någon form av värdeinvesteringsstrategi så är det viktigt att du håller i bolaget. Att ha rätt är inte det samma som att ha rätt just nu eller få synliga resultat på en gång. Ett av de vanligaste nybörjarmisstagen som investerare är att bli osäker på sin egen analys och sitt beslut, för att slippa tvivla på dig själv måste du göra en noggrann analys.

Hope is not a strategy, luck is not a factor and fear is not an option

Här hade jag egentligen tänkt börja skriva om relationen mellan värde och pris men jag delar upp det i ett helt eget inlägg istället!

/A

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *